Arla forventer, at de volatile markedsforhold drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed vil fortsætte, samtidig med at selskabet forventer en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter.
Arla-koncernen omsatte i første halvår 2024 for 6,6 mia. euro på basis af 7,0 mia. kg mælk. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse om mejeriselskabets halvårsresultat 2024
-Arla præsenterer et solidt halvårsresultat med en konkurrencedygtig mælkepris, der baner vejen for forbedrede bæredygtighedsindsatser i fremtiden, fortæller Peder Tuborgh, administrerende direktør, Arla Foods.
Den stigende mælkepris og de halvårlige tillægsbetalinger drives primært af stigende råvarepriser, Arlas transformation- og effektivitetsprogram Fund Our Future og en tilbagevenden vækst i strategiske mærkevarer.
Arlas strategiske mærker havde en volumendrevet omsætningsvækst på 4,1 pct. i første halvdel af 2024 sammenlignet med en nedgang på 6,0 pct. i første halvdel af 2023. Væksten er drevet af mærkerne Lurpak, Puck og Arla, som hver især øgede volumen med henholdsvis 7,9 pct., 4,4 pct. og 3,8 pct. i første halvdel af 2024.
En volatil markedssituation med faldende råvare- og kommercielle priser i løbet af 2023, hvor mejerimarkedet normaliserede sig efter historisk høje prisniveauer i 2022, resulterer dog i en lidt lavere Arla-indtjening og en lavere omsætning sammenlignet med halvårsrapporten for 2023.
Performanceprisen for de første seks måneder af 2024 var 47,5 eurocent/kg, og den samlede omsætning for koncernen var 6,6 milliarder euro.
Forventninger
Arla forventer, at de volatile markedsforhold, drevet af geopolitiske spændinger og usikkerhed, vil fortsætte i andet halvår 2024, men vurderer, at ”den positive tendens i forbrugernes købekraft for første halvdel af 2024 vil forsætte ind i anden halvdel, især i Europa, da inflationspresset forsætter med at aftage og lønningerne stiger”.
Det forventes at resultere i en fortsat stigning i efterspørgslen efter mejeriprodukter, selvom det er usikkert, hvordan forbrugerne vil reagere på de forventede højere detailpris niveauer som følge af stigninger i råvarepriserne. Usikkerheden understreges også af et mindre volumen af tilgængelig mælk på globalt plan.
Arla opjusterer samtidig sine forventninger til årets omsætning fra 13,2-13,7 milliarder euro til 13,4-13,9 milliarder euro. Arla har også justeret sine forventninger til omsætningsvækst baseret på strategiske mærkevarer, drevet af volumen fra 1,0-3,0 pct. til 3,0-4,0 pct.
Klima-resultater kommercialiseres
I pressemeddelelsen fremhæves arbejdet med klimareduktioner på gårdene – en række af bæredygtighedsaktiviteter samlet under overskriften FarmAhead Technology.
Det er Arlas ambition – og forventning – at reducere udledningen på gårdene med 30 pct. i 2030 med 63 pct. i scope1 og 2 og 30 pct. i scope 3 pr. kg mælk og valle.
Ved at knytte Arlas andelshaveres tiltag sammen med kundernes krav om mejeriprodukter med lavere CO2-aftryk, har Arla fortsat udviklingen af den kommercielle del af FarmAhead. Gennem FarmAhead Kundepartnerskab kan kunder investere i bæredygtighedstiltag på Arla-gårde ved at betale en højere pris for mejeriprodukter med dokumenterbare CO2e-reduktioner. Som en del af dette partnerskab får kunder adgang til årlige data om CO2e-udledning, som kan bruges i deres eget arbejde og rapportering. Sidste år blev flere britiske kunder en del af FarmAhead Kundepartnerskab, og i juni 2024 tilsluttede alle Arlas danske detail- og foodservicekunder sig.
Kilde: mejeri.dk.