På trods af inflation og højere fødevarepriser steg økologieksporten i 2023 med 4 pct. til i alt 3,5 mia. kr. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Landbrug & Fødevarer forventer en ny stigning i eksporten i 2024.
Dansk økologi er stadig eftertragtet blandt udenlandske forbrugere; det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Selvom eksporten af økologiske fødevarer har været udfordret på grund af den høje inflation, blev der i 2023 eksporteret dansk økologi for 3,5 mia. kr., hvilket er 121 millioner kr. mere end året før. Det er samtidig den største økologieksport nogensinde.
-Det er en rigtig god nyhed, fortæller Mette Jasper Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
-Ligesom i Danmark har forbrugere i andre lande også fravalgt eller købt mindre økologi, da deres rådighedsbeløb til fødevarer generelt har været mindre i 2023. Derudover har flere forbrugere handlet mere i discountbutikker, hvor det økologiske udvalg er mindre. Dette har blandt andet gjort sig gældende i Tyskland, som er Danmarks vigtigste eksportmarked for økologi. Derfor er det meget glædeligt, at økologieksporten sætter ny rekord, siger hun videre.
De vigtigste eksportvarer
De vigtigste eksportvarer i 2023 var mejeriprodukter og kød, hvor der blev eksporteret for hhv. 1 mia. og 550 mio. kr. Både eksporten af mejeri og kød har været udfordret i 2023. Mejerieksporten er således uændret, mens kødeksporten er faldet med 57 mio. kr.
Foruden mejeri og kød er der i 2023 eksporteret frugt og grøntsager for 473 mio. kr. æg for 43 mio. kr. Derudover skal nævnes, at eksporten af økologiske drikkevarer – især plantedrikke – er steget med 39 pct. fra 254 mio. kr. i 2022 til 353 mio. kr. i 2023.
De vigtigste eksportmarkeder var, foruden Tyskland, Sverige og Nederlandene, fjernmarkeder som Kina og USA. Til det største marked, Tyskland, blev der eksporteret økologi for 1,7 mia. kr., eller næsten halvdelen af den samlede eksport.
Også i 2024 har eksporten af økologiske varer været udfordret, men det lysner.
-I takt med, at inflationen er faldet, har vi, særligt på det vigtige tyske marked, set stigninger i økologisalget igen, hvilket også har gjort det lettere at være eksportør af blandt andet grisekød og mejeriprodukter til Tyskland, selvom der fortsat er stort fokus på pris. Vi forventer derfor igen en stigning i eksporten i 2024, siger hun videre.
Eksportfremstød
Landbrug & Fødevarer har på eksportfremstød i blandt andet England, Tyskland og Frankrig mærket, at der er stor interesse for de danske økologivarer.
-Derfor glæder vi os allerede nu til at fortsætte eksportfremstødene i 2025, både på nærmarkeder og til fjernmarkeder som USA og Japan. Det er første gang, at vi i 2025 laver et fremstød for økologiske varer i USA, som vi har store forventninger til.
-Derudover har Landbrug & Fødevarer også et særligt fokus på at udvikle eksporten af økologiske plantebaserede fødevarer. Vi ser et stort potentiale på både det tyske og britiske marked, hvor plantebaserede fødevarer har en betydeligt højere markedsandel end i Danmark, siger Mette Jasper Gammicchia afslutningsvis.
Økologiimporten i 2023 faldt med 4 pct. til i alt 5,0 mia. kr. Det er første gang, at der har været nedgang i importen siden 2003. Med en import på 2,1 mia. kr. udgjorde frugt og grønt en stor andel af den samlede import.